1. En meget brugbar tommelfingerregel er: “Gå ikke efter at blive mæt, men efter ikke at være sulten. Hver gang du er sulten, skal du spise, men kun til sulten er væk. Der er ingen grund til at blive mæt – vi har et kæmpe overforbrug af mad i DK fordi vi tror, at vi skal være mætte hver gang vi spiser – men kroppen kommer på overarbejde i stedet.

2. Prøv at lave chiagrød til morgenmad: 1 dl chaifrø og 2,5 dl mandelmælk i en skål og på køl natten over. Der er til et par dage i sådan en portion.

Om morgenen blender (eller rører, hvis du ikke har en blender) du en portion (ca. 2 dl) med lidt frisk frugt eller bær af det bedste du ved. Jeg elsker f.eks. banan og mynte eller mango og appelsin. Vupti, så har du en morgenmad der giver dig masser af proteiner og næring OG detoxer dig.

Giv det tre dage, hvor du spiser denne grød til morgenmad, så du vænner dig til det – bliver du glad for det, må du fortsætte den gode stil og spise grød hver morgen 🙂

3. Op af formiddagen kan du spise 10 mandler som snack og til frokost, så spis en halv agurk dyppet i hummus fra f.eks. Irma (der er ikke tilsat sukker og youghurt i deres hummus)

4. Om eftermiddagen kan du f.eks. spise en avocado med lidt havsalt på som snack.veggies

5. Læg mærke til varedeklarationerne på ALT når du køber ind. Undgå sukker, sukkererstatninger og maltodextrose, som er noget hø. Spis rent og enkelt og økologisk – masser af råvarer, som er uforarbejdede. Husk at alkohol er sukker, så ud med det. Er det svært for dig at droppe alkohol, så få antabus i en periode, så du støtter dig selv i den gode process.

6. Drik to glas vand HVER gang du spiser – et før og et efter maden. På den måde holder du din væskebalance i orden og neutraliserer syren i mundhulen efter maden.

 

God fornøjelse!