Der er to ting, der får os til at handle og forandre os:
Smerte og længsel. Noget vi vil væk fra og noget vi vil hen til.
Altså, at noget gør så ondt, at vi ikke vil blive i smerten og derfor forandrer noget – i os eller udenfor os – der gør smerten mindre.
Eller, at vi har en længsel så stærk, at vi vil følge den og ændre os selv og vores liv på alle måder for at gøre det.
Når vi har være tæt på en narcissist, så har vi overskredet vores egne grænser SÅ meget, at vi ikke længere kan mærke hverken smerte eller længsel. Når vi gør, er det kun i et kort øjeblik og så sørger kroppen/hjernen for at bedøve det hele så vi kan blive hvor vi er.
Det er den funktion der træder i kraft hos mennesker, der er ansat under en psykopatisk boss, er i forhold med en der krænker fysisk eller psykisk. For voksne som er vokset op i dysfunktionelle familier, er denne funktion nærmest en grundtilstand og livet leves uden nogensinde rigtigt at mærke hverken det ene eller det andet.
Men vi VIL mærke livet. Vi vil mærke smerten og længslen.
Vi har bare lært ikke at gøre det og det gør livet til en zombie-agtig ørkenvandring for mange.
Jeg har en metode jeg lærer alle deltagerne på min workshop (Kører sidste gang i oktober 2019: https://metteglargaard.teachable.com/p/narc-gruppe )
For det som vi har tilladt narcissisten at gøre mod os, kan vi faktisk bruge som en steppingstone til at komme tilbage til at mærke – og blive sunde og stærke.
Her får du en øvelse du kan bruge til at starte – og resten får du på workshoppen i oktober <3
 
Tag et stykke papir og en pen. Skriv nu en situation ned så detaljeret som muligt, hvor du blev krænket af din narcissist. (Og her bliver du nok grebet af “mon jeg overreagerede? Var det min egen skyld? osv – træk vejret og lad det være uden at det får lov til at bestemme hvad du skriver)
Læs situationen højt for dig selv når du har skrevet den. Luk øjnene og mærk hvor ondt det gjorde at være i den situation. Hvis du lige der ikke mærker smerten, så læs den højt igen, luk øjnene og mærk smerten. Den er der – for ellers havde du ikke valgt at skrive DEN situation ned!
Blive ved til du mærker bare en lille smule af smerten – eller meget – det er op til dig.
Sæt dig ned og mærk smerten med lukkede øjne. Græd, skrig, slå i gulvet eller hvad du har lyst til, men gå ikke fra smerten. Bliv i den og rum den. Den slår dig ikke ihjel. Tværtimod, smerten er din ven – sig tak til smerten fordi den viser dig HELT tydeligt, hvad der er rigtigt og forkert.
Nu er du igang med at finde tilbage til at mærke livet – og så kan du handle – for smerten viser vej. Og jo mere du lader smerten være en vejleder, jo mere tydelig bliver du og jo mere kan du stå ved din oplevelse af verden og livet – og langsomt vil længsel afløse smerte. Når længslen afløser smerten, begynder du at VILLE – og så kommer der skred i tingene og du forstår, at du har været igennem det værste og nu er du fri til at brede dine vinger ud og leve det skøreste og dejligste liv du kan.
Sæt igang!
Skal du have hjælp til at komme videre NU! Så tag et af mine mange online kurser om narcissister og om at komme ovenpå og få dit liv tilbage: https://metteglargaard.teachable.com/
Jeg er også medforfatter til en bog om narcissisme – den kan du få fat i på biblioteket eller her: Bogen om narcissister
Pas på dig!