Min mand bliver frustreret af at lytte til mig =(
September 27, 2014
Hold op med at skændes – kommunikation for par
December 5, 2015

Hvad stiller jeg op med negative følelser?

Kære Mette

Mit spørgsmål er enkelt: Hvad stiller jeg op med angst, stress, bekymring, usikkerhed, tvivl og følelsen af at gøre alting forkert?

Kærlig hilsen
Marian

Kære Marian

Ja, det er et meget enkelt spørgsmål, men svaret er også enkelt:
Rum dem, giv dig selv omsorg og skift så fokus til noget rart.

Det lyder måske nemt? Det er det ikke, for hvis det var, så gjorde vi jo bare det.

Problemet med negative følelser er, at meget få af os har lært at håndtere dem hensigtsmæssigt og derfor gør vi alt hvad vi kan for at undgå dem. Men det er som at have en kasse med lort, som man bare lader stå i stedet for at tømme den. Den kommer til at lugte værre og værre.

I virkeligheden skal vi gøre det modsatte: Sæt dig ned og mærk følelsen. Virkelig mærk den – lad den flå dig i stykker, giv den plads, sæt lyde eller ord på den, læg hånden på din krop der hvor følelsen bor. Træk vejret dybt hele tiden – helt ned i maven, mens du sidder og giver følelsen plads.
Mærk at du faktisk godt kan klare bare at sidde og mærke følelsen.

Sig nu noget kærligt til dig selv: “Pyyh, hvor er jeg bange, ked af det, vred, usikker” – eller hvilken følelse du har. “Jeg bliver virkelig påvirket af den følelse lige nu. Det er ok. Jeg kan godt klare det.” Mærk at du på den måde rummer dig selv og giver dig selv støtte til bare at være i følelsen og give den den tid den skal have til at forlade din krop.

Når du kan mærke, at det letter, at din vejrtrækning bliver lettere og der kommer mere ro i din krop, så gør noget, der er rart for dig; gå en tur, tag et bad, læs en bog, ring til en ven, tag en lur.

Jo mere du rummer og på den måde håndtere dine følelser, jo nemmere bliver de for dig. Det er som om, at ved at give dem plads, tager de mindre plads. Sådan er det med følelser – de er til for at fortælle os et eller andet og når vi lytter, så har følelsen opfyldt sit formål og forsvinder eller mindskes.

Det lyder måske også enkelt, men det kan være grænseoverskridende og angstprovokerende og derfor kan det være rart, at have et menneske hos dig, som kan hjælpe dig og støtte dig, mens du giver følelserne plads. Det behøver ikke være en terapeut, men bare en som måske selv har været igennem følelserne og mestret dem.

God arbejdslyst

Kærlig hilsen
Mette